Om våra lån

Hos oss kan du låna från 3 000 upp till 25 000 kronor. Du betalar ingen årsavgift eller uppläggningsavgift utan endast ränta under tiden du nyttjar krediten. Räntan är avdragsgill i din deklaration.

Ansök om lån

Du ansöker direkt här på vår sida genom att fylla i låneansökan steg för steg. Signera din ansökan med BankID/e-legitimation så behöver du inte skriva under och returnera några papper. Ansökningar behandlas vardagar mellan klockan 8.00 - 17.00. Vi tar inte emot ansökningar per telefon - däremot är du självklart välkommen att ringa om du behöver hjälp med din ansökan online.

Våra grundkrav för att ansöka

  • Du är minst 20 år, eller fyller 20 år innevarande kalenderår.
  • Du har inget aktuellt skuldsaldo hos kronofogden (betalningsanmärkning och gamla utmätningsförsök får förekomma).
  • Du har inkomst av tjänst, näringsverksamet, a-kassa eller pension.
  • Du har svenskt personnummer och folkbokföringsadress.
  • Du får inte ha skuldsanering, vara försatt i konkurs eller stå under förvaltarskap.

Redan ett lån hos oss? Då kan du utöka det

Du kan alltid ansöka om att utöka din kredit upp till maximalt 25 000 kronor. Det gör du genom att fylla i låneansökan direkt här. Vi kommer då automatiskt att känna igen dina uppgifter och hur mycket du lånat hos oss. Om du signerar med BankID/e-legitimation kan vi vid beviljad höjning  normalt betala ut dina pengar redan nästa bankdag.

Du uppger det totala lånebeloppet du önskar ansöka om, inte det belopp du önskar utöka lånet med. Belåningsutrymmet måste uppgå till 3 000 kronor. Om du till exempel har lånat 10 000 kronor men vill utöka ditt lån med 5 000 kronor så anger du 15 000 kronor i ansökan. Om du är osäker på hur stort ditt lån är idag är du alltid välkommen att kontakta kundtjänst på kundservice@cash2you.se eller 08 - 440 33 00. Vi hjälper dig gärna!

Så fungerar BankID/e-legitimation

En signering med BankID/e-legitimation  är likställd med en fysisk underskrift och har samma juridiska status. Genom att använda BankID/e-legitimation  sparar du pappersarbete och slipper returnera ett avtal till oss. Ditt lån blir utbetalt så fort ditt konto godkänts för autogiro. 

Du som är kund i en Internetbank kan ladda ner BankID/e-legitimationen till din dator. Dessutom erbjuder Handelsbanken, Länsförsäkringar Bank, SEB, Nordea, Skandiabanken, Danske Bank, ICA Banken, Sparbanken Syd, Ålandsbanken och Swedbank Mobilt BankID, och fler banker är på gång. På www.cash2you.se kan du signera din ansökan med alla på marknaden förekommande BankID/e-legitimationsvarianter.

Inhämtar Cash2you kreditupplysning?

Ja, vi genomför alltid en kreditprövning  vid låneansökan och i samband med detta inhämtar vi en kreditupplysning. Vi använder UC för detta ändamål.

Bli godkänd

Du får besked direkt på skärmen om ditt lån har blivit beviljat, om det har blivit avslag eller om vi kommer att pröva din ansökan manuellt. Om du väljer att signera med e-legitimation, BankID eller mobilt BankID betalas dina pengar ut snabbare vid godkänt lån. Vi behandlar ansökningar inom 24 timmar på vardagar.

Bli godkänd även med betalningsanmärkningar

Har du en eller flera betalningsanmärkningar som finns registrerade hos kronofogden, trots att du betalt skulden, kan vi ändå komma att godkänna din låneansökan. Vi ser till din nuvarande situation och framtida betalningsförmåga och inte så mycket till din historik. Vi tror på människors förmåga att ta sig genom svårigheter. Läs mer om vår filosofi här.

Varför har min låneansökan inte beviljats?

Detta beror på att vår kreditprövning visar att du kan komma att få svårigheter att betala tillbaka lånet. Du kan återkomma med en ny ansökan till oss tidigast efter sex månader, eller om något i din situation förändrats, till exempel att du fått högre inkomst. Här kan du läsa om vanliga orsaker till avslag.

Få dina pengar

Signerar du din ansökan med BankID/e-legitimation slipper du underteckna och returnera ett skriftligt avtal. Då sker utbetalningen så snart ditt konto blivit godkänt för autogiro hos Bankgirocentralen. Detta tar normalt en till två bankdagar. Har du uppgett ett korrekt mobiltelefonnummer vid din ansökan skickar vi ett sms till dig när pengarna är på väg.

Om du ansökt utan att signera med BankID/e-legitimation får du ett avtal samt ett autogiromedgivande från oss med posten. Dessa måste skrivas under och skickas tillbaka till oss innan vi kan koppla autogiro till ditt konto. När detta är klart betalas pengarna ut.

Varför blir mitt bankkonto inte godkänt för autogiro?

De vanligaste orsakerna till att ett bankkonto inte blir godkänt för autogiro är:

  • Någon siffra är fel i kontonumret eller clearingnumret.
  • Kontot är inget vanligt lönekonto eller transaktionskonto.
  • Kontot tillhör inte den person som gjort låneansökan.

Din bank kan hjälpa dig med att ange ett korrekt konto.

Enkel återbetalning

Återbetalning av lånet sker via autogiro. Det avtalade månadsbeloppet dras från ditt konto vid förfallodag (27:e) varje månad. Därmed slipper du hålla reda på fakturor och långa ocr-nummer. 

Slutbetala när som helst utan extra avgifter

Hos oss har du flexibel återbetalningstid vilket gör att du när som helst kan lösa ditt lån utan att debiteras extra för detta.

Insättningar utöver ordinarie månadsbetalning kan ske till bankgiro 750-0234. Du anger ditt lånenummer (utan bindestreck!) som OCR-referens (sexton siffror). Lånenumret finns på den bekräftelse vi skickade till dig i samband med att du fick ditt lån.  Kontakta kundservice på kundservice@cash2you.se för besked om exakt vilket belopp du ska betala för att avsluta krediten, eller om du saknar ditt lånenummer.

Extra amortering

Du kan när du vill göra en extra amortering. Du sätter då in den önskade summan på bankgiro 750-0234 och anger ditt 16-siffriga lånenummer (utan bindestreck!) som OCR-nummer. Ditt lånenummer finns på lånehandlingarna vi skickat till dig när du fick ditt lån. Du kan självklart alltid kontakta kundtjänst om du saknar ditt lånenummer. Observera att en extra amortering inte sänker månadskostnaden utan förkortar återbetalningstiden. Om du hellre vill sänka månadskostnaden ordnar vi självklart det, kontakta i så fall kundservice.

Lånprocessen

Ansök om lån

Ansök om lån

Läs mer
Bli godkänd

Bli godkänd

Läs mer
Få dina pengar

Få dina pengar

Läs mer
Enkel återbetalning

Enkel återbetalning

Läs mer